June 26, 2010

Permainan Di Kala Kecil (Part 1)

Sabtu, 7.45 pagi.


Dari awal lagi guwa dah bersedia. Dari semalam lagi guwa dah bertafakur dan bertapa dalam bilik bagi menenangkan tenaga zahir dan batin guwa.


Pagi ni guwa ada MISI yang menguji tahap kesabaran dan ketekunan guwa sebagai Mantan Naib Setiausaha Persatuan BAFIN (Bachelor in Finance).


Guwa renung tajam tepat kearah pintu bilik guwa. Guwa tunggu kelibat tersebut untuk bersua muka dengan guwa.




'Tok...tok...' bunyik ketukan misteri di pintu bilik guwa.


'Masuk..' jawap guwa ala-ala CEO di salah sebuah firma hartanah yang terkemuka di Kota Dosa, Kuala Lumpur. Celaka.




Kelopak pintu dibuka.


Dan...




'Eh..dah bangun dah? Jom gi pasar jom...' kata Puan Emak tanpa rasa bersalah tapi penuh dengan kasih sayang.




'Baik mak...'




********************

Kali ni guwa nak kongsi pasal game yang guwa time kecik-kecik dulu selalu main. Guwa dulu ada gak la Game Tape kat umah berkat usaha guwa bertungkus-lumus buat keje part time kat Pasar Basah Rawang tu. Ok, tu guwa tipu. Haha celaka. Guwa tak suke sangat main Game Konsol ni sebab ianya tak memberi tekanan dan cabaran dari segi emosi dan intelektual kat guwa. Lagi-lagi Game Kontra. Serius bangang game tu. Tapi guwa dah main sampai lawan boss dah. Wadafak !!

Sebenarnye bukan Game Konsol tu yang guwa nak tipu sembang dengan lu orang. Guwa nak kongsi cerita pasal game-game kampung ni. Budak-budak bandar yang dok baca entry ni sah-sah tak paham. Sian korang. Celaka.


********************


BOLA CAP

Sapa taw game ni sila angkat tangan dan teros menampar diri sendiri cepat. Haha celaka. Pada sapa-sapa yang tak pernah dengar game ni meh guwa kasi short note skit ye. Sian korang. Game die hanya menggunakan bola tennis dan beberapa kerat keberanian dan jati diri yang kuat. Selalunya bola cap dipermainkan di sekitar kawasan lapang. Cara permainannya amat senang. Bila bola cap berada ditangan anda, anda pon teros la cap (baling) kat setan-setan yg anda dah lama berdendam dengan die. Celaka.

Dalam game bola cap ni takde rules. Dapat je bola tu, lu cap la kat sapa-sapa yang lu rase nak baling. Lagi efektif bila lu membaling pada setan-setan yang paling dekat dengan lu supaya kesan kesakitan selepas cap tu berkekalan hingga ke hari ini. Wadafak !


google.com


Secara kasarnya, game ini memang mencabar minda dan emosi serta agak membahayakan si pemain. Lagi-lagi bila bola cap tu berada di tangan guwa. Menggelupur setan-setan tu lari jauh dari guwa. Guwa mempunyai anugerah Tuhan dari segi kekuatan dari membaling bola tersebut. Rekod kelajuan balingan yang masih guwa pegang sampai skang ialah 256 km/j. Cilakak. Spot-spot yang selalu guwa target ade dua je. Headshot and Groinshot. Tengok betapa seriusnya guwa dalam game ni.


google.com


Setakat ni tak pernah pulak setan-setan tu dikejarkan ke hospital atau klinik kerajaan yang berhampiran selepas terkena balingan guwa tu. Paling dasyat pon, ada sorang mangsa balingan guwa telah demam seminggu dan telah dibawa ke bomoh bagi mengubati penyakit tersebut dan beliau disyaki dirasuk oleh Hantu Tetek. Tengok betapa bahayanye kesan sampingan bila kene baling dengan guwa. Celaka.

Terdapat banyak lagi kesan sampingan selepas bermain Bola Cap ni seperti:
  • Tak dapat membuat kerja sekolah sebab mengalami konkusi di bahagian medula oblogata yang menyebabkan kebodohan sehari. 
  • Kesakitan di bahagian telinga selepas dipiat oleh ibubapa selepas terdapat kesan polka dot di baju selepas di cap (apabila bola kotor).
  • Kencing tak lawas kerana bahagian sulit kebas-kebas selama sehari.
Pesan guwa untuk para pembaca yang ngade-ngade nak try game ni ialah sila pakai bola golf untuk kesan yang lebih mendalam. TQ


BOLA KAKI TIGA

Game ni lebih kurang sama dengan Bola Cap. Tetapi game ni lebih kepada strategi dan respon antara pemain. Senang cerita game ni lebih kepada kerjasama antara pasukan.

Dalam game ni, dua team mesti ditubuhkan mengikut kriteria-kriteria dalam Akta Syarikat 1965

Cara permainan adalah dengan menyusun 3 keping selipar jepun supaya menjadi bentuk Piramid Selipar. Team A (Nigeria) perlu membaling bola tenis tepat kearah Piramid Selipar tersebut supaya ianya roboh. Selepas robohnya piramid tersebut, maka Team B (Kenya) akan me'mati'kan setiap ahli dari Nigeria dengan cara membaling bola ke arah mereka sebelum sempat mereka menyusun Piramid Selipar tersebut.


Bentuk susunan Piramid Selipar


Maka disinilah bermulanya klimaks game Bola Kaki Tiga tersebut. Setiap team perlu merancang strategi masing-masing dalam memenangi game ini.

Team Nigeria seperti biasa akan menggunakan taktik 'Pembahagi Bayang' iaitu dengan mengumpan dan melekakan team Kenya dengan menggunakan tekanan psikologi seperti mengejek, mencaci, membuat aksi seperti beruk supaya team Kenya menjadi marah dan hilang fokus. Dan bila fokusnya hilang, salah sorang team Nigeria akan menyelinap untuk menyusun Piramid tersebut. Its all about strategy management.

Seperti yang lu orang taw, guwa memang hebat dalam membaling dan me'mati'kan pihak lawan. Tapi guwa ade satu kelemahan yang tak tercapai akal untuk dibayangkan.

Guwa tak pandai susun selipar tu jadi Piramid balik. Wadafak !

Puan Emak pernah menghantar guwa gi Tusyen Menyusun Piramid Selipar tapi guwa tetap sengal dan tak masuk diakal sampai la skang. Tiap-tiap malam guwa prektis kat umah tapi tetap tak jadi piramid gak.. Jadi bende lain ade la. Damn ar..

Nak dijadikan cerita, bila tinggal guwa sorang je yang hidop untuk meneruskan misi menyusun Piramid tersebut bagi memenangi game tersebut. Dari jauh lagi guwa dah dengar teammate guwa ckp.


'Kalah la kita game kali ni...malaun tu bukan taw susun Piramid tu.. Susun sejadah dia taw la...adeh'

'Reen..ko give up je la...orang lain nak main gak weh !!'


Kata-kata yang cukup lahanat untuk guwa terima dari teammate sendiri. Guwa teros moral-down dan lalu menyerah diri je. Celaka. Arghhhh !! macam mana nak susun Piramid ni weh~~~


********************

Emosi guwa teros terganggu skang ni bila diingatkan kembali kelemahan guwa itu.

Ada banyak lagi game-game yang guwa nak cerita ni weh. Tapi guwa lanjutkan ke entry yang seterusnya sebab entry panjang-panjang ni sakit hati gak nak bace. Esok aku sambung lagi ye.

+kembali melelapkan mata+



4 comments:

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

hahaha...la puan emak yang rupenya..hikhikhik...sye tak suke men bola cap...ganaz tahap gaban

En. Reen said...

hahhah~~ye memang ganaz pon..
dan merbahayakan kesihatan pada jangka panjang..ehehhe

balqis said...

nasib baik tkpenah main bola cap ni. takut wo.

menunggu part 2 pula :)

En. Reen said...

Balqis: mmg takot..tp tu la yg mengeratkan silaturrahim tatkala rakan2 melawat mangsa bola cap yg terlantar sakit di rumah..
ekekeke

Related Posts with Thumbnails