June 20, 2010

Edisi Hari Bapa

Aku ingat lagi....
Bila aku pertama kalinya jejakkan kaki ke sekolah (Darjah 1), pagi-pagi lagi Ayahku menghantar aku ke sekolah. Sampai saje di sekolah, Ayahku teros membawaku ke kelas. Ayahku pesan kat aku.
"Reen duduk kat kelas diam-diam taw...belajar taw...jangan main-main.. Ayah nak pegi kerja dulu ye..."
Ayahku teros berlalu pergi. Maka duduklah aku senyap dan terpaku sorang-sorang kat kelas tu tanpa ditemani Ayahku. Aku lihat sekeliling semua budak sebaya aku bertemankan Ibu dan Bapa mereka. Seronoknye dorang. Tapi aku...
Takpelah...Ayahku gi keje tangkap orang jahat...


Aku ingat lagi...
Bila dulu time kecik-kecik, aku dengan Ayahku bergurau senda dirumah. Seronok bergurau dengan Ayahku. Ada sekali tu, Ayahku pergi ke tandas.. Aku dengan niat nak bergurau, menutup lampu tandas. Ayahku melenting marah dan teros menjerit depan aku. Aku lihat tangannya sudah meninggi nak melempang aku tapi Ayahku hentikan niat beliau tatkala terlihat Puan Emak memeluk erat tubuhku sambil menangis. Aku berdiri kaku tidak tahu apa kesalahanku.
Maafkan Reen Yah...Reen nak bergurau je...


Aku ingat lagi...
Bila dulu seluar sekolahku koyak kelengkang. Aku dengan malunya menghulurkan seluarku itu kepada Puan Emak. Puan Emak hanya tersenyum melihat gelagat aku. Tanpa disedari, Ayahku merampas seluarku itu dan dirabakkannya di depan mata aku. Maka, tamatlah sudah riwayat seluarku itu. Puan Emak hanya mampu menangis didepanku. Aku berdiri membisu tidak tahu apa kesalahanku.
Maafkan Reen Yah...Reen tak tahu...


Aku ingat lagi...
Bila rakan sebayaku semua gembira mendapat hadiah dari ayah masing-masing. Aku tanya Ayahku..
"Ayah...Reen nak permainan boleh?"
Ayahku hanya diam melihat television tanpa menghiraukan aku. Aku pon berlalu pergi tanpa menyimpan sebarang perasaan merajuk dan kecil hati.
Takpelah, Reen taw Ayah tengah takde duit tu...


Aku ingat lagi...
Bila report card aku ade tercatit tulisan berwarna merah. Aku terketar-ketar memberikan report card kepada Ayahku kerana takut dimarahi. Ayahku lihat, dan diam seribu bahasa. Ayahku jeling tajam ke arah aku. Lalu dicampakkannya report card aku keluar. Aku lari mengambilnya balik takut-takut kotor terjejak tanah.
Maafkan Reen Yah...Reen akan belajar sungguh-sungguh...


Aku ingat lagi...
Bila aku tertangkap memonteng sekolah. Surat amaran sampai ketangan Ayahku. Aku diam menikus ketakutan. Ayahku berang dan mencapai tali pinggang kulitnya dan melibas tepat kebetisku beberapa kali. Sakit. Perit. Sampai sekarang masih terasa kesakitan itu. Ayahku masih tidak berpuashati. Dicapainya gari lalu digari tanganku diluar pagar rumah. Seharian aku dihukum.
Puan Emak hanya mampu menangis tatkala melihat diriku lemah longlai dihukum Ayahku.
Maafkan Reen Yah...Reen janji tak buat lagi...


Dan aku ingat lagi...
Bila aku mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke UiTM Perlis. Aku gembira dan lalu memberitahu Ayahku dan Puan Emak berita ini. Puan Emak turut gembira tapi Ayah? Ayahku diam membisu tanpa sebarang respon diatas berita gembira ini. Lalu kulihat airmata seorang Ayah menitik jatuh dari pipinya berderai ke lantai. Kulihat kesayuan raut wajahnya, kuratap tepat kesedihannya dan baru kurasa kejujuran dan keikhlasan kasih sayang yang selama ini aku tak sedar.
Maafkan Reen Yah...baru Reen sedar kasih sayang yang selama ini Ayah berikan kepada Reen.

********************


Lans Koperal Abdul Malek Bin Basiron

Terima kasih tak terhingga kuucapkan atas segala kasih sayang dan pengorbanan Ayah selama ini menjaga, mendidik dan membesarkan Reen.
Reen Sayang Ayah

+++Selamat Hari Bapa+++



10 comments:

Boy said...

sila tunjuk entry ni kt ayah pat..

Em Jay Reen said...

hahahah saje je tulis entry ni sebagai syarat menjadi seorang Blogger...wakakaka

Cik Bee~! said...

so sweet....terharunye shaye~~

Em Jay Reen said...

maceh2...hahahah~

Abdul Wafiy said...

nice entry bro.. i wish i could write sumeting bout my father too :)

Anonymous said...

Warf....tq2~~wakaka

ezam said...

comeyl entry nieh.....


citer kencing dalam kelas bila nk post???

hahahhaha

pis!!!

Em Jay Reen said...

ezam: kencing..wakakakak kene game aku kali ni..haha

mashitoh said...

penh kencing dlm kelas ke reen hihiih...sedey la entry ni..

En. Reen said...

mashi: oit mana penah kencing..ekekeke bida'ah sume tu...
sedeh kan...tak rase pon..ekeke

Related Posts with Thumbnails