June 06, 2010

Utusan Di Raja Ke Perak

Pagi-pagi lagi hamba telah bangkit dari lena semata-mata ingin menunaikan hajat hamba ke negeri orang untuk mengutuskan watikah di Raja. 


Hamba bingkas bangkit dari pangkin dan mencari-cari sinaran sang mentari. Adakah ia sudah muncul menerik di kepala hamba ?? Atau sinarannya dilindungi dengan perasaan dengki oleh sang awan hujan ?? Hamba kurang pasti disitu... Takpa.. Lantak la..


Lalu hamba ternampak kelibat sang ayam jantan sedang galak berjalan mendada di depan hamba mencari-cari tunggul untuk di kokoknya.. Sungguh berlagak ayam itu kata hamba di dalam sanubari..





Kokkk kokokokkkkkkk !!!






Akhirnya si Galak berbunyi tanda menyeru angin Subuh kemari.. Tepat jangkaan hamba, baru Subuh rupanya... Hamba teros mendapatkan beduk dan hamba palukan dengan bertenaga seperti seorang jejaka tampan berlari mendapatkan isterinya di kala malam pertama... 






Tok...Tok...Tok...Tok...Tok...Tok...Tok...Tok...Tok... !!




ketukan itu hamba hentikan seraya hamba melaungkan azan menandakan waktu Subuh sudah pon menjelma...







********************


Hamba melihat jam pasir hamba.. Oh, sudah tepat jam 10 pagi.. Hamba rasa, hamba perlu bergerak dahulu ke Kampung Rawang Gagak Berlima... Di sana, rakan seperjuangan hamba sedang menanti-nanti kehadiran hamba untuk bersama-sama melunaskan amanah yg telah diberikan kepada kami... Hamba teros mendapatkan kuda setia hamba, Si Wira Hitam... Moga perjalanan hamba ke sana, tiada halangan hendaknya.



Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut... !!



Hamba hentikan pergerakan Si Wira.. Hamba lontarkan pandangan hamba ke jam pasir hamba... tepat jam 10.30 pagi.. Ya !! Alhamdulillah... hamba telah sampai ke Kampung Rawang Gagak Berlima... Hamba terlihat kelibat rakan seperjuangan hamba, Sang Gagak Hitam... Dengan seputung rokok SAAT masih melekat di bibir beliau seraya memanggil nama hamba.

'Arjuna...Arjuna... Kemari dikau... Sungguh celaka tuan hamba membiarkan hamba, Sang Gagak Hitam menunggu tuan hamba lama-lama....' kata Sang Gagak Hitam.

'Maafkan hamba wahai Gagak Hitam...Kuda hamba ni, Si Wira membuat onar seketika tadi...' tenang hamba memberi alasan.

'Hahahahaha Si Wira tu memang selalu macam tu... Apa kata tuan hamba jualkan sahaja Si Wira kepada hamba..boleh la hamba buat pergi membajak..hahaha' bidas Gagak Hitam penuh riak.

'Nampak gayanya, tuan hamba sudah lama tak merasa tikaman Keris Tenging Sari hamba ni kan ??' lancang hamba berkata-kata.

'Hamba gurau..hamba gurau..hehehe' kata Gagak dalam ketakutan.

Lantas Sang Gagak Hitam mempelawa hamba naik ke teratak usangnye untuk menjamu hidangan ala kadar untuk mengisi perut sambil menunggu anak-anak buahnya mempersiapkan diri untuk turut serta melaksanakan amanah ini.

********************

Sang Gagak Hitam melihat jam pasirnya seraya melihat anak buahnya sudah bersedia berangkat... Sang Gagak Hitam membawa dua orang bawahannya iaitu Sang Pipit Picisan dan Sang Merak Kayangan bagi meramaikan majlis.





Kami berempat menaiki kereta kuda bagi memudahkan perjalanan kami semua... Hamba sebagai ketua perutusan ini bertanggungjawab untuk memalu kereta kuda ini... Sang Gagak Hitam menentukan lokasi pertama untuk kami singgahi iaitu.. Tanjung Malim Deraman !! Hamba angguk tanda paham.






Hiyyaaah !! Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut... !!






********************


Sejam kemudian kami telah sampai ke Tanjung Malim Deraman. Sang Gagak Hitam menyuruh hamba berhentikan kenderaan tatkala dia membuat aksi lompatan "double summer-sault" turun dari kenderaan.. Hamba hanya menggelengkan kepala sahaja. Sang Pipit Picisan dan Merak Kayangan hanya tersengih tanda terhibur dgn aksi ketuanya itu.


Tak lama kemudian Sang Gagak Hitam muncul semula dari samar-samar kabus hutan dan lalu sekali lagi membuat aksi lompatan "double summer-sault" untuk menaiki kenderaan berkuda ini tapi tersalah mendarat lalu jatuh tersembam. Sekali lagi hamba hanya menggelengkan kepala. Sang Pipit Picisan dan Merak Kayangan sudah terbarai-barai ketawa di tempat duduk belakang.


'Utusan Di Raja untuk rakyat Tanjung Malim Deraman sudah terlaksana.. Mari kita menghala ke Kampung Teluk Intan Payung pula...' kata Gagak Hitam penuh yakin sambil menahan sakit.






Hiyyaaah !! Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut...Kudukut... !!






********************

Perjalanan yang agak lama untuk ke Kampung Teluk Intan Payung kerana terpaksa melepasi beberapa desa, sungai dan halangan berpagar. Lalu kami sampai ke kampung tersebut. Jam pasir hamba menunjukkan jam tepat pukol 4.30 petang.

Kami berempat berhenti di depan teratak usang yg didiami oleh seorang Nenek Kebayan yang bernama Nenek Mawar Berduri... Merak Kayangan memberikan utusan di Raja tersebut kpd Nenek Mawar Berduri.. Lalu Gagak Hitam tidak semena-mena menyeru Nenek Mawar Berduri mengubati penyakit Sang Pipit Picisan. Seakan-akan mengetahui niat Gagak Hitam, Nenek Mawar Berduri terus menyuruh Pipit Picisan meniarap ke lantai untuk diurut oleh nenek kebayan. 

'Pipit ni takde masalah, cume die degil sikit nak mendengar kata-kata kau wahai Gagak Hitam.. Takpe, nenek boleh tolong...' kata nenek penuh ketenangan.

Gagak Hitam tersenyum tanda paham.

'Arjuna !! Kau ade masalah bukan ??' nenek teros bertanya kepada hamba.

'Jikalau nenek bijaksana lagi mengetahui, kenapa nenek masih bertanya ??' kata hamba dengan tenang dan sedikit riak.

'Kau carilah Kasturi Putih dan lumurkan ke seluruh anggotamu Arjuna, Insyaallah dengan izin Allah, bebanmu itu akan berkurangan.' bidas Nenek Mawar Berduri penuh bermakna.

'Insyaallah nek' ringkas hamba menjawap.

Nenek hanya tersenyum.

********************

Selesai sahaja Pipit Picisan diurut oleh nenek, kami berempat meminta izin pulang kerana hari kian lewat. Hening senja kian menyinsing menutupi jendela mentari. Sang unggas kian menyanyi keriangan tatkala malam kian menjelma menggantikan siang. Sang ayam dan ternakan bertaburan berlari ke reban masing-masing.

Maka kami meneruskan perjalanan kami pulang ke teratak masing-masing. Hamba teroskan pejalanan hamba ke kampung halaman seraya selesai menghantar Gagak Hitam, Pipit Picisan dan Merak Kayangan ke Kampung Rawang Gagak Berlima.

Dalam perjalan pulang ke teratak hamba, peha hamba terasa bergetar-getar lalu hamba mengeluarkan hanset Sony Erikson K800 hamba dan melihat terdapat satu mesej dari Amat berbunyik begini..



"Ren zafran ajak gi ice skating..nk gi tak?? haha..."



Celaka. Potong stim tol la...





7 comments:

Anonymous said...

cam taik kan...namer watak pon da buat aku gelak smpi putus urat kentut da nih...wakakakaka

Sir Marcello said...

silaka..mentioned nama gua...jom r wei~

shah said...

sapa nma watak sbnQ pelakon2 2 ren???
hahaha...lawak2...

Mohd Jumali Zairin said...

Anony: wakakakak tu baru sikit tu..huhu

Sir Marcello: hhahaha kalo aku g tgk je leh tak???

shah: hahaha cukup la sekadar ko kenal yg Arjuna tu adalah aku..haha

Anonymous said...

pompuan: cam haremm.. pegi jumpe nenek hny semata2x mahu urutan nenek.. apakah??

Mohd Jumali Zairin said...

Ziha: alaaa besela..menyelam sambil minum air teh ais skit...
pe salahnye~~hahaha

Sir Marcello said...

pasnie..aku nak rancang aksi meluncur ais dengan skal besar..

miyahaha...moh ler kita ramai2 tergolek dog~

Related Posts with Thumbnails