August 16, 2010

Teknik-teknik Ketika Berpuasa

Sahur...
Perkataan yang tidak asing lagi bagi umat Islam ketika berada di bulan Ramadhan. Jika anda berada di utara tanah air, sahur ini dipanggil 'soq'. Contoh:

'Weh soq sok ang jangan lupa kejut aku dow, kang kalau aku tak soq, kompem aku lapaq lantas membeli Sneakers di seben eleben yang berdekatan. Ang boleh dikira bersubahat dengan aku taw dak. Dosa kita cutting dua taw.'

Selalunya, kita bersahur dalam jam 4-5 pagi untuk golongan berkeluarga dan jam 1-3 pagi untuk golongan student atau single-mingle. Takpe, itu suma normal. Yang tak normal adalah pabila kite bersahur sekitar jam 6-8 pagi. Itu breakfast namanye, bukan sahur.

Hukum sahur adalah sunnah. Waktu yang utama untuk makan sahur adalah dengan mengakhirkan waktunya hingga mendekati terbit fajar atau dalam bahasa yang lebih mudahnya adalah lebih afdal jika kite melambat-lambatkan bersahur.

Tahukah anda bahawa kucing peliharaan juga boleh bersahur? Tah, saye tak taw..tu yang nak tanya tu. Ahaks tak kelakar.

********************

Entry kali ni saye dah tak nak kongsi pape tazkirah mahupon motivasi lagi. Kali ni saye nak berkongsi serba sedikit cara-cara atau teknik-teknik berguna semasa kita berada di bulan puasa. Segala teknik-teknik ini adalah berdasarkan kajian dan pembangunan (R&D) yang dilakukan sendiri oleh saye. 

Dibawah adalah Teknik-teknik Mengelat Semasa Berpuasa.


1. Teknik Lakonan ala-ala Fahrin Ahmad.

'Skit punyer kacak lu cakap guwa monteng puasa. Hilang akal ke ape.' kate Fahrin ketika ditemubual wartawan majalah Mangga.

Si anak sedang berjalan perlahan-lahan kearah ruang tamu dimana si ibu sedang sedap melayan Wanita Hari Ini (WHI).

Bedebuk !! Si anak jatuh tersembam.

Ibu: Eh?!! Kenapa anak bonde sorang ni?? Kenapa ni tetiba jatuh?? (sambil memapah si anak duduk di sofa)
Anak: Uhuk-uhuk..takde pape bonde.. Anakande letih skit je. Takpe, anakande nak ke toilet jap.
Ibu: Kamu tak larat kenape ni? Demam ke? Pening kepala? (sambil merasa dahi si anak)
Anak: Takdelah, anakande sihat je bonde. Letih sikit je.
Ibu: Takpelah, kamu buka je la ye. Bonde kasi penedol. Ok?
Anak: Eh janganlah bonde. Anakande boleh tahan lagi ni. Sikit je lagi nak berbuka tu.
Ibu: Anak bonde jangan ngade-ngade. Makan ubat, nanti tak makan lagi melarat nanti.
Anak: Suke ati bonde la. Milo ais satu ye.
Ibu: Huik??


2. Teknik Lupa Daratan.

Si anak berjalan riang ke arah dapur sambil membuka peti ais seraya menogok air sejuk sebarang dua.

Ibu: Woi..buang tebiat ke ape kau ni?? Ko tak posa ke ape??
Anak: OMG !! Anakande terlupa la bonde arini posa. Adoi. Camne ni bonde?
Ibu: Hmmm takpela. Kalau lupa takpe. Kire halal je la air tu. Dah! Jangan lupa lagi. Get out from my face right away. You disturbing me to watch WHI.
Anak: Okay! Right away.

10 minit kemudian...

Anak: Lalalalala...nyum..nyum..nyum.. (sambil bukak tin biskut seraya membedal Chipsmore)
Ibu: Wooooiiii !! Apetu? Ko tak posa ke ha toyol??
Anak: Astagha~~ape sume ni? Adoi boleh terlupa sekali lagi. Arghhhhh ape dosa aku !!!! (sambil melutut meraung-raung menyalahkan diri sendiri)
Ibu: Dahla tu. Dah terlupa nak wat camne lagi. (memujuk si anak)
Anak: Sob..sob..sob..(nanges teresak-esak)

10 minit kemudian...

Anak: Lalalalalalalaa.....(menuju kearah peti ais)

Pangggg !!

Tamparan wanita hinggap ke pipi si anak. Si anak terkebil-kebil sambil mengusap pipi yang menerima tamparan berkelajuan tinggi tersebut.

Ibu: Kot-kot la terlupa lagi kan...(sambil menonton WHI dengan normal)


3. Teknik Menyelam Sambil Minum Air.

Lokasi: Bilik air kelas sederhana dilengkapi dengan kolah serta jamban cangkong.
Situasi: Si anak sedang bermandi-manda.

'Sandiwara apekah ini semua?' kate penulis selepas 5 minit merenung Gambarajah diatas.

Anak: gorrookk... gorrookk... gorrookk... ptuihh. (berkumur-kumur). One more time la. gorrookk... gorrookk... gorrookk... gulp !! (tertelan air) Opss..terlebey sudey...Ahaks.
Ibu: Woi buat ape tu ha??
Anak: Gosok gigi la bonde. Takkan mengilatkan kuku lak. Ahaks.
Ibu: Menjawab..menjawab.

Lokasi: Bilik air kelas sederhana dilengkapi dengan kolah serta jamban cangkong.
Situasi: Si anak sedang mengambil wudhuk.

Anak: gorrookk... gorrookk... gorrookk... ptuihh. (berkumur-kumur). Eh?? Dah kali kebape aku berkumur ni? Dah cukup tiga kali ke? Macam tak cukup je. One more time la. gorrookk... gorrookk... gorrookk... gulp !! (tertelan air) Opss..terlebey sudey...Ahaks.
Ibu: Woi buat ape tu ha??
Anak: Tengah amik wudhuk la bonde, nak solat Zohor. Takkan nak bertayamum pulak.
Ibu: Menjawab..menjawab.


4. Teknik Kejujuran.

Si anak dengan selamber pergi kearah peti ais lalu mengambil segelas air sejuk dan setin biskut dari meja makan dan duduk bersandar disebelah si ibu sambil layan WHI sekali.

Ibu: Woi propaganda apekah semua ini??
Anak: Anakande rase macam tak nak posa je hari ni la bonde. Esok-esok anakande posa la bonde. Elek la, esok masih ade.
Ibu: Erk !! (pengsan)
Anak: Aik? Eleh bonde wat-wat pengsan lak. Nak buka skali la tuh. I loike ur technic bonde.

********************

p/s: Individu yang berusia 7 tahun keatas atau yang sudah akil baligh dilarang sama sekali menggunakan teknik-teknik diatas. Maseh.






6 comments:

Sir Marcello said...

biadap sungguh budak itu...xpasai2 aku ketawa macam orang gila dipagi hari...

ezam said...

rasa mcm nk lempang budak itu serta pembikin ceritanya juga....ghilerrrrrrrrr.....ahaha...bikin panassss....

Cik Bee~! said...

hahhaha..xsangka teknik lupe daratan tuh menjadi...kecik2 dolu penah wat..hahahha
tp..xder la smpai yg last tuh kena PANG~!!!...hahaha..
garangnye mak die..hehe

En. Reen said...

Sir Marcello: yup..sungguh biadap dan kurang didikan sivik tol bdk tersebut..ahaks

En. Reen said...

ezam: hahahaha kenapain ingin dilempangi guwe..hahaha guwe nggak salah dong..hahaha

En. Reen said...

Cik Bee~!: hahaha oooo penah wat ek Teknik Lupa Daratan tu ye..hahah kantoi..

Ya! bonde die mmg garang..hahaha lempangan kasih sayang tu.

Related Posts with Thumbnails